Tots en aquest temps estem vivint sota el paraigües del confinament. De fet confinaments, ja que cap haurà estat igual. Un cop passat el xoc inicial i la primera adaptació, hem trobat potser un cert ritme. I ens hem de preparar pel retorn. No sabem quan de llarg serà, només que el tornar serà tant millor quan tinguem consciència de com ho estem vivint, puguem prendre decisions i que no ens agafi desprevinguts.
Hem trobat aquestes coincidències en els temes que han esdevinguts rellevants, que han sofert transformacions, que han estat afectats. En cadascun dels elements d’aquest conjunt al que hem anomenat “universos”, han estat el fil conductor de les nostres propostes. Són un punt de coincidència, tothom hi té coses a dir, des d’un lloc o un altre, en qualsevol edat i hagin estat com hagin estat les circumstàncies del seu confinament. Aquest universos ens vinculen a totes i tots, ens permeten contrastar i compartir experiència i coneixement.
UNIVERSOS ( i alguns descriptors...)
| |
TEMPS
Gestió i organització
del temps diari (cronos),
modificació o no de prioritats, moments, irregularitat subjectiva del
temps (kairos), calendari, línies de temps, rutines i moments especials, el
temps mort i els avorriments, coses que han omplert o carregat el temps,
accions que omplen diferents temps, temps individual i temps
col·lectiu,imaginar amb que omplirem el temps quan sortim, quin temps, ritmes,
etc trobem a faltar.
CURES I BENESTAR
Responsabilitats i necessitats de cures a les persones i en l'entorn de convivència.La
salut física i també anímica i mental. L’alimentació.Tasques familiars per a la
salut i la cura i el benestar.El moviment o acció físic. Accions solidaries per
atendre persones en debilitat institucionals, particulars i organitzacions.
NOU VOCABULARI
Terminologia sanitària i
associada al confinament (pandèmia, coronavirus, covid-19, UCI, respiradors,
mascaretes., distància social..), conceptes associats a activitats que, de cop,
han passat a ocupar gran part del
nostre temps: de cuina, emocions, alimentació, activitats físiques, polítiques,
organitzatives...
RITUALS I CELEBRACIONS
Celebracions de moments especials (aniversaris,
naixements, morts, festes tradicionals, altres de la pròpia família o persones). Permanències i novetats. Els homenatges i
reconeixements col·lectius, especialment el
sanitari i altres pilars invisibles. La mort dels éssers estimats i el
dol. Variació en rituals i hàbits diaris
o setmanals: aparició, manteniment o substitució. Celebracions en l'àmbit
familiar o proper i en àmbits socials (
ex: Sant Jordi, aplaudiments diaris de reconeixement,..)
ESCOLA, FEINA I TECNOLOGIA
Gestió de tasques i propostes laborals i escolars (
aprenents i pares i mares). Necessitats dels implicats. L’aprenentatge de fills
i filles en confinament. El suport de l’escola als aprenents i famílies.
Comunicació i presència. Autonomia i responsabilitats personal en els processos
d’aprenentatge, reglats o no. Aprenentatges en temps de confinament. La feina i
l’impacte econòmic del
confinament en les persones i unitats familiars. Pares treballant amb
teletreball. Convivència de feina i cura de les filles i fills.
Nou rol i espai de la tecnologia respecte les feines,
aprenentatges, relacions i vincles , avantatges i inconvenients de l’ús d’internet,
xarxes socials, plataformes online, streaming… Nous aprenentatges tecnològics,
servituds tecnològiques, aparells, connectivitat, apps,... diferències socials
( bretxa digital), gestió crítica de la informació. La gestió del maquinari en el sí de la família. la
tecnologia,la tv i la ràdio com a finestra a l'exterior, selecció crítica de la
informació.Un confinament sense tecnologia, fa anys o ara. Bretxa social
tecnologica.
ENTORN DE CONVIVÈNCIA (FAMÍLIA)
Els espais de relació i de individualitat, el paper de
mares/pares i fills, descobertes de les persones a partir de la convivència
diària,nous descobriments en les relacions intergeneracionals, oportunitats i
conflictes, rols i activitats: persistències i novetats, el nou paper de la
gent gran: les seves aportacions, les seves reflexions, el seu tarannà, els
seus consells, la seva simple presència o el mal que ens fa pensar que la
malaltia se'ls pugui endur, la proximitat o la distància. Acords i desacords familiars
o de comunitat de convivència, la gestió de les distàncies, la relació amb els
membres de la família que treballen o els que estan malalts. Variacions en el
concepte família. Equilibris de la convivència. Vincles amb altres nuclis
familiars o d’amistat que no estan amb nosaltres. Mobilitats en cas de
separacions o altres situacions. Confinaments dins la llar. Els veïns.
EMOCIONS
Emocions vinculades a la
situació de confinament. La presència, identificació i gestió de les emocions.
Especial atenció a les pors i inseguretats personals i col.lectives, generades
pel context de pandemia, però també pel canvi de prioritats i fins i tot de
valors. La interpretació empàtica de tot el que ha succeït. Consciència del que
ens passa, mitjans i temps per a l’expressió
i comunicació. Estratègies de gestió emocional familiars i personals. Casos
particulars en salut mental. Competencies emocionals.
SALUT
Coneixements i incerteses sobre covid 19, els
hospitals i els treballadors i assistents sanitaris. Les mesures sanitàries i d’higiene
aplicades, des del
rentat de mans fins a les precaucions al sortir a l’exterior. La por a la
malaltia i mort. Presa de consciència sobre organització social per a la salut
que tenim. Històries de pandèmies.
DOLS I
PÈRDUES (CANVIS)
Què he deixat de fer o de tenir?
Persones que ja no hi són per sempre o han desaparegut del dia a dia o per un temps. Activitats que
no puc fer o moments que seran diferents dels imaginats. Trencaments. Rituals del comiat i dol. Gestió
d’emocions de tristesa, dolor, ràbia, imcomprensió, negació, entre altres.
COMUNICACIÓ I TECNOLOGIA
La comunicació dins l’espai de convivència. La “substitució”
forçosa” de persones físiques per pantalles. La comunicació interior, la
comunicació amb els altres (entre la parella, entre pares/mares i fills, els
veïns,els amics, l’escola, grups de lleure i esport,..) Fonts d’informació,
saturació d’informació i les fake news. Les dietes informatives o la selecció d’informació.
Les tecnologies en aquest canvi.Nou rol i espai de la tecnologia respecte les
feines, aprenentatges, relacions i vincles , avantatges i inconvenients de l’ús
d’internet, xarxes socials, plataformes online, streaming… Nous aprenentatges
tecnològics, servituds tecnològiques, aparells, connectivitat, apps,...
diferències socials ( bretxa digital), gestió crítica de la informació. La
gestió del
maquinari en el sí de la família. la tecnologia,la tv i la ràdio com a finestra
a l'exterior, selecció crítica de la informació.Un confinament sense
tecnologia, fa anys o ara. Bretxa social tecnologica
LLEURE I AFICIONS
El temps lúdic (aprenentatge, plaer, alegria i
relació)
Jocs i aficions: pèrdues, recuperació i incorporació.
La importància de l’esport i el treball corporal. Activitats artístiques.
Cultura via presencial o digital. Els jocs amb els més petits de la casa. Els
jocs amb adolescents. Videojocs i jocs en línia.Els vincles amb activitats i
persones del món del lleure que tenim.
CONTACTE AMB L’EXTERIOR
Què passa a l’exterior. L’exterior vist des de les finestres
i balcons. Espais de notícies i
informacions. Esperit crític. Anyorament de l’ús de l'espai exterior i les
seves relacions i activitats vinculades. L’escola i els amics. Activitats de
lleure, esportives, artístiques,...Les sortides controlades. Sortides
imprescindibles. Familiars i persones
que estan al servei i que treballen.
ESPAI
DE CONFINAMENT (CASA)
Mirada a l’espai de confinament , redescobriment de la
llar, transformacions, nous usos i possibilitats dels espais, racons
polivalents, finestres, balcons i jardins, redescobriment de llocs, buits,
excessos, coses que hi ha i el seu valor, vivències dels diferents espais,
nosaltres en relació a l’espai, les estètiques, canvis que es quedaran i canvis
que marxaran, el veïnatge...
| |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada